Friday 27 October 2017

work-life balance

[apa itu work-life balance?]

Disclaimer: ini post mak-mak. Bukan post career women.


Siap2 kita disclaimer sebab nanti ada pulak yang basuh bersih post akak ni. Nak bash kita pulakkk. Akak humban dalam mesin basuh, baru tau ye!? Haha. Ok relaks, akak tak hijau pun.

Satu hari saya pulun kerja. All out. Set target, dan usaha supaya tercapai. Tak dapat capai? Dah usaha tak? Dah. Ok, takpe. repeat lagi supaya dapat achieve target.
Kemudian?

Saya set target lain pula.
Duduk di rumah pun perlu ada target okayyyy.
Lipat baju 3bakul ..✅
Basuh n sidai baju ✅
Gomol anak ✅
Masak lauk 2 kuali ✅

And the list continues..
(~_<)

What is the purpose of you going back to work, if you cannot meet the first requirement - to find WORK-LIFE BALANCE?

Kan?

Of course, lain orang lain kehendak dia.

Saya?
Saya akan kerja kerja kerja, pastu saya rehat pakai topi lain di rumah.


Puasnya hati saya bila begitu.
Saya bukan tak suka pembantu, tapi lebih gemar urusan hidup keluarga saya diuruskan sendiri kami anak beranak. Ajar anak berdikari, ajar diri berdisiplin, ajar diri menjaga pengurusan masa, ajar keluarga tepati masa dan janji.
Walaupun kadang2 kena jadi warden askar utk terapkan disiplin, tapi semoga semua demi kebaikan mereka juga.

Bukankah kita sering diperingatkan,
"Demi masa!
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar."

Saya selalu pesan pada diri sendiri:
💕Jom, carilah masa di waktu sibuk mu. Untuk perkara yang utama dalam hidup mu.

💕Define your priorities.

💕Utamakan keluarga mu, dan masa bersama mereka.

Kerja kerja kerja.
Kemudian kita bercuti.

InsyaAllah tahun depan dapat PERCUTIAN PERCUMA dah. Alhamdulillah!
Self-reward.

Ada mak2, adik kakak yang nak ikut saya bercuti tak?

*idea datang masa tengah lipat baju dan tunggu mesin baju siap. Nukman tengah berlari keriangan pusing rumah, dan baru kenyang breakfast.

#publicmutualjb
#hidupberimanfaat
#designyourlife #designyourdeath #ida0183257138

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © ~::bits of our life::~