Wednesday, 29 June 2011

okonomiyaki

okonomiyaki, or dikenali sbg japanese assorted pancake is quite famous here.. ikut suka kita nk letak ape ekceli. isi ikan, seafood, daging salai, egg, and the list is endless. tp selalunya org letak assorted seafood or bacon or daging keping ler..
berasal dari Osaka, resepi nya bole didapati (versi segera) utk di buat sendiri..
jom tgk cara kami buat.. ;)

ada 2 peket kt dlm tu..ni pakej utk org 1st timer mcm ibu.. hehe
tepung etc semua dh disukat, tunggu nk dibancuh aje.
arahan yg lengkap
tak susah ati pun if tak bole baca ape yg dia tulis.sbb jepun terkenal ngan instruction ber-ilustrasi-nya. memang mudah.hahaha.. ikut je..
rupa bahan2 sebelum digaul sebati
bahan2 agak mudah didapati..cuma since tak kenal rupa yamaimo (keladi gunung?) yg diparut utk menghasilkan sticky paste..so yg pek2 macam ni memang membantu. kira tak ler kecewa, konfem jadi.
satu lagi jenis, ni tepung semata2..bahan2 kena cari sendiri..
hasil yg pertama..agak tebal..lenkali buat lebih nipis, lebih sedap.
aritu dpt 2 keping besar (sebesar pinggan mkn)..so sorang dpt sekeping.kenyang! dgn letak daging ikan salai lagi..mmg full.alhamdulillah!
sos okonomiyaki semua tak halal, so terpaksa kreatif buat gravy sendiri guna resepi yg mcm2 ade kt internet ..
sapu sos gravy/bbq.. then mayonis, bonito flakes, and menda hijau yg dh lupa apenamanya.... hihi

sedap dimakan panas-panas ...wooo...
sedap..sedap..sedap....
(>_<)v
bopandot

2 comments:

umi said...

haha..nampak mcm best. nak try la!

bopandot said...

bahan2 bole try cari kt jusco di rak barangan japan foods. sila repot hasil testing yer. hehe

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © ~::bits of our life::~